-

Sijoittajasuhteet startupeissa, onko niitä?

  1. yritys on onnistunut keräämään pääomia toteuttaakseen kasvusuunnitelmiaan
  2. vaihdossa saanut lukemattomia uusia omistajia

Mutta mitä sitten tapahtuu? Onko yritykselläsi suunnitelma, miten pitää uudet omistajat mukana menossa? Tälläinen suunnitelma nimittäin pitäisi olla.

Tässä vaiheessa InvestorEye astuu kuvaan.

InvestorEye on uusi sosiaalisen median alusta, joka on suunniteltu erityisesti sijoittajille. Mutta me haluamme myös tarjota yrityksille tavan tavoittaa sijoittajat asiallaan. Tässä tapauksessa tuo asia on sijoittajasuhdeviestintä.

Luonnollisestikin haluamme auttaa startupeja saattamaan rahoituskierroksensa päätökseen. Mutta samanaikaisesti haluamme viedä ajattelun hieman pidemmälle ja auttaa yritystäsi valmistelemaan itseään tulevaisuutta varten. Ai, miksi? Koska sijoittajasuhteet ovat jotain, minkä kanssa jopa suuret monikansalliset yritykset painivat, ja hyvästä syystä. Hyvin hoidetut sijoittajasuhteet helpottavat sijoittajien mielenkiinnon ylläpitämistä kohdeyritykseen ja sitä kautta varmistavat yrityksen pääomarahoituksen jatkossakin.

InvestorEyen avulla yrityksesi voi esitellä rahoituskampanjaansa sen ollessa käynnissä ja jälkeenpäin viestiä tehokkaasti sijoittajillensa. Samanaikaisesti yrityksesi rakentaa positiivista kuvaa omasta sijoittajasuhdeviestinnästään ja luo itsestään kiinnostavan sijoituskohteen. Maailmanlaajuisesti.

Olemattoman sijoittajasuhdeviestinnän ongelmaa voidaan tarkistella myös sijoittajan näkökulmasta: sijoittaminen on aina riski. Siitä ei päästä mihinkään. Helpoiten hahmotettava riski on, että sijoittaja menettää rahansa. Mutta riski, jota ei välttämättä tule ensimmäisenä ajatelleeksi on, ettei sijoituksen tehneellä ole käytännössä mahdollisuutta seurata, miten hänen sijoittamansa varat käytetään yrityksessä. Toteutetaanko niillä sovitut suunnitelmat? Miten pysyä kärryillä sijoitusten kehityksestä?

InvestorEye haluaa tarjota sijoittajille mahdollisuutta läpinäkyvämpään sijoitusprosessiin, myös pörssin ulkopuolella, ja näemme sijoittajasuhdeviestinnän olevan tärkeä osa sitä.

LAURA KUITTINEN

Kirjoittaja luotsaa InvestorEye -nimistä suomalaista startupia, joka on perustettu syksyllä 2014 luomaan piensijoittajille suunnattua sosiaalisen median palvelua. Kehitystyössä on haluttu tarkastella sijoittamista hieman perinteistä näkökulmaa laajemmin ja ottaa huomioon myös sijoittamiseen liittyviä laadullisia haasteita. Palvelussa piensijoittaja pystyy verkostoitumaan paitsi kanssasijoittajien myös sijoituskohteiden kanssa. Palvelu myös kannustaa näkemään sijoittamisen pitkäkestoisena prosessina. InvestorEye on avannut palvelunsa betaversion alkuvuodesta 2015 ja täysversio lanseerataan laajalle yleisölle 27. elokuuta 2015.


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s